2024. jan 14.

Hogyan múlik el a derékfájásom, avagy mozgásterápiás történeteim - komplex állapotfelmérés és RTM

írta: Obreczán Brigitta
Hogyan múlik el a derékfájásom, avagy mozgásterápiás történeteim - komplex állapotfelmérés és RTM

Neked is fáj a derekad? Nálam pont 10 éve kezdődött. Akkor annyira fájt, hogy nem bírtam ülni. 

side-view-woman-having-backache-while-working-from-home.jpg

Először jártam az SZTK-ban Egészségügyi Központban: ortopédián és reumatológián, ahol nagyjából kiröhögtek: 30 évesen nem fáj az ember dereka. Különösen nem ennyire. Jó, hát ha annyira akarom, akkor beledöfnek egy tűt a gerincem mellett és jó lesz. Nem lett jobb. 

Jártam sokáig funkcionális edzésre, attól jobb lett. Aztán jártam személyi edzőhöz, pilatesre, gerinctréningre, body artra, trigger pont terápiára és gyógytornára, voltam testszobrász kezelésen. Megtanultam, hogy mi az a fascia és hogy annak macerálása leginkább mazochista hajlamúaknak való, viszont sokkal-sokkal jobb lett tőle. A köpölyözés és a szöges ágyon az akupresszúrás szőnyegen fekvés is őrült hatékony, utóbbi állítólag egyre kevésbé gyilkos, ha gyakran csinálod. Hát én nem csináltam elég gyakran. Végül az igazi enyhülést csodakiropraktőr csodakezelés sorozat hozta meg, de még azért gyakran előfordul hogy nyöszörgök egy-egy alap mozdulattól. 

Tavaly ügyfélként vittem coachingba célként, hogy “egészségesebben akarok étkezni”, amit tekergettünk egy kicsit és eljutottam a “jól érezni magam a bőrömben” célig. Ehhez természetesen hozzátartozik az is, hogy nem keserítik meg a mindennapokat a derék- és csípő-panaszok. Hosszas belső párbeszéd kezdődött: online, személyes, otthon, edzőteremben, egyedül, edzővel, gyógytorna, pilates, trigger pont, futás, mit lehet, mit nem lehet…

És tegnap végre elindultam. Véletlenül (legalábbis nem szándékosan tervezve) ugyanazon a napon vágtam bele két folyamatba: egy nap, két nulladik alkalom, két Zsófival. Elkezdtem Nemes-Bukovszki Zsófi 6 hetes alapozó RTM (hasizom regeneráló) tréningjét és voltam állapotfelmérésen Bán Zsófinál, a Korrigál-lak Stúdióban, akivel belekezdünk egy komplex mozgásterápiás folyamatba. 

Mi van most? Nem vészesen, de fáj a derekam és a csípőm. Bizonyos mozdulatokra mintha egy kést szúrnának bele (a porszívózást különösen utálja, de azt nem csak a derekam). A bal oldalamon nem nagyon tudok feküdni, a csípőm ordít amikor ilyennel szadizom. Plusz a kicsit szétnyílt hasizom. 

Az első RTM óra előtt kitöltöttem egy hosszú állapotfelmérő doksit, majd Zsófi mért, fotózott, jegyzetelt. Az órák szépen egymásra épülnek majd, most megtanultuk az alapokat és egy hét múlva megyünk tovább. A végén kaptunk házit, azokat kell fogom minden nap csinálni. 

A állapotfelmérésen a másik Zsófi kérdezett és kérdezett és kérdezett és… közben meg jegyzetelt is. Aztán különböző gyakorlatokat végeztetett velem és közben kérdezett. És minden lépésnél magyarázott: a jobb bokád kissé befelé dől, ez behúzza a térdedet… Rengeteg apró gyakorlat, tedd ide a karod, oda lábad, érzed hogy nyúlik? Nem. Most? Most már igen. A gyógytorna (vagy nem tudom van-e ennél szexibb neve) hihetetlen agymunkát igényel: teljes figyelmeddel oda koncentrálsz, hogy azt feszítsd és azt nyújtsd, ne valamelyik másik izmot. Zsófi közben folyamatosan helyzetjelentett és mindig hozzátette a következő lépést: mit teszünk annak érdekében, hogy másképp, jobb legyen. Persze volt nyekergés és jajjogás, megint rájöttem, hogy utálom a hengert és a nyújtást, és megfejtettük, hogy a dinamikus mozgásokat jobban kedvelem. Ő is adott házit. Aztán masszírozott. Megint jött a nyöszörgés meg az au!-zás. 

Hogyan tovább? Minden nap megcsinálom mindkét házit. Eskü. De tényleg. Egy hét múlva következő RTM óra, Zsófi megint méricskél. Szóval hamarosan visszajövök és elmesélem hogy vagyok. 

female-preparing-her-mat-online-yoga-class-home.jpg

Addig is, Bán Zsófi szakmai szemmel is elmeséli mi is történik egy állapotfelmérésen és mennyire csodálatosan komplex az emberi test. 

A mozgásszervi állapotfelmérés alapvetően arra összpontosít, hogy feltérképezze a test anatómiai és funkcionális állapotát. Ebben a folyamatban erő-nyújthatósági tesztek segítségével mérjük fel az egyént és nézzük át pontról pontra hol vannak az esetleges diszfunkciók, rövidülések, fájdalmak, diszbalanszok. 

Kezdésként Brigi esetében a derékfájást, csípőfájdalmát, mint problémát helyeztem előtérbe. Kértem tőle, hogy álljon elém, ahogy szokott állni és végignéztem statikus helyzetben a boka állását, a térdek helyzetét, csípőt, derék-hát tájékot, vállak előre esését nyak helyzetét. Az előrebillent medence szúrt szemet nekem, amely ha nincs kellően neutrális helyzetben akkor elhúzza a környéki izmokat (rövidíti a horpasz izmot, gyengíti a farizmokat és nem dolgozik kellően a hasizom alsó szakasza sok esetben...)

Ezek után nyújthatósági teszttel megnéztük, mennyire tud lehajolni, mennyire érzi, hogy feszül a lába. Álló helyzetben ránéztünk a medence mozgásaira, tudja e billenteni kellően a medencéjét maga alá és hátrafelé. Egy kis salsa gyakorlás :) 

hrb-11.jpgMajd SMR henger segítségével az oldalsó combizomzatot átkezeltük (ez házifeladat is volt), ami eléggé fájdalmas volt hengerezés közben. Végül megmasszíroztam a deréktájékot és a nyaki szakaszt. Átbeszéltük a házi feladatokat, amik csak akkor érnek valamit, ha az ember tényleg csinálja és ki tud alakulni egy rendszeresség. 

A következő alkalmakkor rátérünk egy funkcionális irányra, ahol az alapvető mozdulatok begyakorlása a cél. Olyan gyakorlatok ezek amiket az életben használ, emelés, cipelés, húzás, nyomás kellően. Ezek aktivizálják a core izomcsoportokat és az ízületi mozgástartományokat így a hasizom, hátizom, törzs izmai kellő tartással helyre billentik a különböző izom diszbalanszokat.

Ezek a helyesen begyakorolt mozgásminták alapul szolgálnak például egy csoportos órán való résztvételre, ahol  részletgazdagon tud figyelni a testére. A lényeg a rendszeresség a megfelelő alapok elsajátítása. Így mélyül el  a testtudatosság.

Minden ember más és más és pont ezért másképp kezeljük. Fontosnak tartom, hogy mindig az egyén körülményeit is figyelembe vegyük. Mennyit dolgozik, mennyit alszik, mennyi folyadékot fogyaszt, milyen a pszichés állapota.

Minden összefügg mindennel. Minden információk kulcsfontosságú a későbbi munkában, mert hiszem hogy a psziché is befolyásolja a mozgató szervrendszert. Kimutatták már, hogy az érzelmi faktorok, mint például krónikus stressz, aggodalom rövid időn belül meg tudja változtatni a fascia (kötőszöveti hálózat a testünkben) láncok tónusát. (Godelieve Struyf-Denys szerint). Közvetlen összeköttetés van a szervi funkciók és a test statikája között is.

A mozgásszervi állapotfelmérés nem egy egyszerű vizsgálat, hanem egy olyan eszköz, amely segít megőrizni és javítani az egészségünket több szempontból is. A fizikális, mentális egészségünkről való gondoskodás a jelenben megőrizheti a jövőnk egészségét is.

intro.png

Szólj hozzá